Thursday 17 March 2016

Apakah sindrom bangunan sakit?bangunan boleh sakit ke?

Sindrom Bangunan Sakit


Sindrom bangunan sakit adalah istilah yang biasa digunakan bagi penyakit yang berlaku dalam kalangan penduduk akibat kualiti udara dalaman yang kurang baik. Istilah "sindrom bangunan sakit", pertama kali diperkenalkan pada 1970-an, dan penyumbang terbesar pada masa ini mungkin sebahagiannya berpunca daripada peningkatan penggunaan peralatan elektronik dan faktor-faktor lain. Ia digunakan apabila gejala sejumlah besar orang yang menduduki bangunan tertentu, dikaitkan dengan kehadiran mereka di dalam bangunan itu. Dalam kebanyakan kes sindrom bangunan sakit, ianya berlaku di bangunan pejabat, Walaupun begitu ia boleh juga berlaku di dalam bangunan komersial yang lain seperti sekolah, hospital dan bangunan apartmen.

Sindrom bangunan sakit memerihalkan situasi yang penduduk bangunan mengalami akut dan/atau keselesaan yang berkaitan dengan masa yang diluangkan di dalam bangunan tertentu, tetapi tidak ada penyakit atau penyebab khusus yang dapat dikenal pasti. Aduan mungkin boleh tertumpu di dalam bilik atau zon tertentu, atau boleh merangkumi keseleruhan bangunan. Sesetengah daripada bangunan ini mungkin tidak dialih udara secukupnya. Contohnya, sistem pengalihudaraan mekanikal mungkin tidak direka bentuk atau beroperasi untuk menyediakan jumlah pengambilan udara luar yang mencukupi. Umumnya, manusia mempunyai kurang kawalan ke atas persekitaran dalaman di pejabat mereka berbanding dengan persekitaran dalaman di rumah mereka. Justeru terdapat peningkatan insiden masalah kesihatan yang dilaporkan.

Kadang-kadang, penduduk bangunan mengalami gejala yang tidak sepadan dengan corak apa-apa penyakit tertentu dan sukar untuk dikesan apa-apa punca khusus. Fenomena ini dilabel sebagai sindrom bangunan sakit. Gejala yang timbul dalam kalangan penduduk "bangunan sakit" berbeza-beza daripada kerengsaan mata dan hidung, kelesuan, batuk, rinitis, loya, sakit kepala, sakit tekak, sensitif terhadap bau atau gabungan mana-mana gejala tersebut.









No comments:

Post a Comment